Ζουρνάλ 1916 - 1919

Αν έπρεπε να ξεχωρίσουμε ένα από τα ελληνικά ζουρνάλ του 1916, αυτό θα ήταν ίσως η ταινία της πυρκαγιάς που είχε ξεσπάσει στο δάσος γύρω από τα ανάκτορα του Τατοΐου την 1η Ιουλίου κι αυτό γιατί προβλήθηκε για πρώτη φορά όχι σε κάποιο θερινό κινηματογράφο της πρωτεύουσας, αλλά στα πλαίσια της επιθεώρησης «Πανόραμα 1916» που παιζόταν στο θέατρο «Κυβέλης». Η ταινία ξεκίνησε να προβάλλεται στις 06.08 (περίπου μια εβδομάδα μετά την πρεμιέρα της παράστασης) και έδειχνε ένα μέρος του δάσους την ώρα της πυρκαγιάς, τα διασωθέντα ανάκτορα, το καμένο ανάκτορο, το ιστορικό αυτοκίνητο του βασιλιά κλπ. Αμέσως μετά ακολουθούσε επί σκηνής ένα άσμα των προσκόπων και η παράσταση ολοκληρωνόταν.
Το Εμπρός έκανε λόγο για μια ταινία «από τας πλέον παραστατικάς», «ήρεσεν πολύ» σύμφωνα με την εφημερίδα Αθήναι, ενώ «ενδιαφέρουσα» την περιέγραψε το περιοδικό Πινακοθήκη.

Την ίδια χρονιά, πολλές ξένες κινηματογραφικές εταιρίες βρέθηκαν στη βόρειο Ελλάδα (Θεσσαλονίκη, Δοϊράνη, Σέρρες, Καβάλα, Κέρκυρα κλπ.) με αφορμή την παρουσία συμμαχικών στρατιωτικών δυνάμεων στην περιοχή. Για παράδειγμα, η αμερικάνικη σειρά ζουρνάλ «Selig-Tribune No. 21» έδειχνε Γάλλους στρατιώτες στη Δοϊράνη, η «Selig-Tribune No. 25» έδειχνε την προμήθεια των συμμάχων με εφόδια στις Σέρρες και τα συμμαχικά πολεμικά πλοία που ήταν σταθμευμένα στη Θεσσαλονίκη κλπ.. Ωστόσο, στην Ελλάδα δαφημίστηκαν περισσότερο γαλλικές ταινίες (κυρίως της «Πατέ») που παρακολουθούσαν το γαλλικό στρατό στην περιοχή της Μακεδονίας.

Ενδεικτικός Κατάλογος των ζουρνάλ που προβλήθηκαν το 1916

15 Ιανουαρίου :
(Πάνθεον Πατέ)
Η κηδεία του πρώην πρωθυπουργού Γεωργίου Θεοτόκη στις 14 Ιανουαρίου

4 Μαρτίου :
(Πάνθεον Πατέ)
Η επιθεώρηση του στρατού από το βασιλιά στην επέτειο άλωσης των Ιωαννίνων (21/02)

18 Απριλίου :
(Παλλάς)
«Οι Σύμμαχοι εν Θεσσαλονίκη»: Ασφυκτική κίνησις αξιωματικών, στρατού, πολεμοφοδίων. Οι στρατηγοί Σαράιγ και Μαών, ο πρί­γκηπας Ανδρέας με την πριγκίπισσα Αλίκη κλπ.

21 Απριλίου :
(Παλλάς)
«Επιτυχεστάτη αναπαράστασις της Καβάλλας» με το στρατό, τους κατοίκους, το μέρος όπου ο βασιλιάς της Βουλγαρίας Φερδινάνδος ποζάρισε ως κατακτητής κλπ.

21 Απριλίου :
(Πάνθεον Πατέ)
Οι γιορτές των Γάλλων στρατιωτών στη Θεσσαλονίκη: Μια εύθυμη ιππική παρέλαση· οι Βούλγαροι και οι Τούρκοι διακωμωδούνται από Άγγλους και Γάλ­λους στρατιώτες.

25 Απριλίου :
(Πάνθεον Πατέ)
«Η επίσκεψις του στρατηγού Σαράιγ στον Κωνσταντίνο»

28 Απριλίου :
(Παλλάς)
Αναπαράσταση των μεγάλων γυμνασίων του Ελληνικού στρατού στη Θεσσαλονίκη, όπως η κεραυνοβόλος επέλαση του ιππικού με τον πρίγκηπα Ανδρέα επικεφαλής και τους αξιωματικούς Μελά και Μεταξά.

28 Μαΐου :
(θερινός Ζαππείου)
Επιθεώρηση του στρατού στα παραπήγματα από το βασιλιά

29 Ιουνίου :
(Παιδικός)
Η εκδρομή Ελλήνων και Ελληνίδων προσκόπων στο Μπογιάτι

3 Ιουλίου :
(θέατρο Αθήναιον)
Ταινία «ληφθείσα εν Αθήναις» με την Ελλάδα «στεφανώνουσα τον Μέγαν Στρατη­λάτην Κωνσταντίνον και τον Μέγαν Πολιτευτήν Βενιζέλον».

6 Αυγούστου :
(θέατρο Κυβέλης)
Η πυρκαγιά στο Τατόι

3 Οκτωβρίου :
(Παλλάς)
«Τα υδροπλάνα εν Θεσσαλονίκη»

17 Νοεμβρίου :
(Σπλέντιτ Πατέ)
«Αθηναϊκόν Ζουρνάλ».


Άλλες ταινίες επικαιρότητας του 1916 με απροσδιόριστη την ημερομηνία πρώτης προβολής:
Στις 12.12.1916 οι κινηματογραφικές κάμερες κατέγραψαν το περιβόητο «Ανάθεμα» κατά του Ελευθερίου Βενιζέλου στο Πεδίον του Άρεως από φανατικές ομάδες αντιβενιζελικών. Η ταινία αυτή θα περιλαμβανόταν σε μια σειρά ιστορικών ταινιών με αφετηρία την επιστράτευση του 1915 και κατάληξη τα τραγικά γεγονότα της 18ης Νοεμβρίου 1916 (Νοεμβριανά), που θα προβάλλονταν στον κινηματογράφο «Ολύμπια» το Δεκέμβριο του 1917.

Στις 15 Δεκεμβρίου, ο Λεόνς κινηματογράφησε για λογαριασμό της Γκωμόν τους πανηγυρισμούς στο Ηράκλειο της Κρήτης για την ονομαστική εορτή του Ελευθερίου Βενιζέλου, όπως την παρέλαση του στρατού, των σωματείων και των συντεχνιών με τα λάβαρά τους, των σχολείων και των προσκόπων στην πλατεία της πόλης.

Σε ό,τι αφορά το «Αθηναϊκό Ζουρνάλ», που προβλήθηκε στο «Σπλέντιτ» από τις 17 Νοεμβρίου, αυτό φαίνεται ότι ήταν ένα από περισσότερα «αθηναϊκά Πατέ-ζουρνάλ» με ελληνικές επιγραφές που προβλήθηκαν την ίδια περίοδο. Για παράδειγμα, μια παρόμοια ταινία προβλήθηκε στο «Πατέ-Ιντεάλ» της Πάτρας μια μέρα νωρίτερα, αλλά και στο «Πολυθέαμα» της ίδιας πόλης από τις 18 Νοεμβρίου με... τη μόδα των Αθηνών, τις γνωστότερες αθηναϊκές φυσιογνωμίες και την άφιξη του στρατηγού Ροκ.

Το 1916 χρονολογείται και μια ταινία της «Γκωμόν», που προβλήθηκε στα πλαίσια της σειράς «Tours Around The World No. 12», με την καθημερινότητα των μοναχών σ’ ένα μοναστήρι λίγο έξω από τη Θεσσαλονίκη, το οποίο λανθασμένα αναφέρθηκε ως «Μοναστήρι της Αγίας Θεσσαλονίκης»!

Ενδεικτικός Κατάλογος των ζουρνάλ που προβλήθηκαν το 1917

7 Ιανουαρίου :
(Αττικόν)
Η γιορτή των Θεοφανείων
7 Ιανουαρίου :
(Σπλέντιτ - Πατέ)
Η γιορτή των Θεοφανείων στον Πειραιά
7 Ιανουαρίου :
(Πάνθεον)
Η πρώτη νύφη του Λευκού Σταυρού [επανάληψη της ταινίας του 1914]
24 Ιανουαρίου :
(Αττικόν)
«Ταξείδιον ανά την Ελλάδα» (ή «Η Παλαιά και Νέα Ελλάς»): Ό,τι ωραίο, ό,τι γραφικό, ό,τι ιστορικό έχει να επιδείξει η Ελλάδα σε τοπία και αρχαιότητες, σε τύπους, σε ενδύματα, σε ήθη κι έθιμα, σε χορούς, σε κτίρια, σε παραλίες, σε θάλασσες, σε καταρράκτες, σε βουνά, σε λίμνες.
6 Φεβρουαρίου :
(Ροζικλαίρ)
Σε κινηματογραφική γιορτή υπέρ της ανέγερσης αδριάντα στο βασιλιά Κωνσταντίνο προβλήθηκαν οι – προφανώς παλιότερες – ταινίες: Ο βασιλιάς και η βασίλισσα στο Ζάππειο. Πώς ανατρέφονται και πώς παίζουν τα πριγκιπόπουλα. Τα παιχνίδια τους στον κήπο και στη θάλασσα. Περιοδεία του διαδόχου στην Ήπειρο. Αναμνήσεις των πολέμων μας και διάφορες λεπτομέρειες της πολεμικής ζωής και της προέλασης του στρατού μας.
20 Φεβρουαρίου :
(Παλλάς)
Από την ζωή του στρατηλάτη βασιλιά: Αναπαράσταση των φθινοπωρινών γυμνασίων
21 Φεβρουαρίου :
(Πάνθεον)
Με αφορμή την επέτειο από την κατάληψη των Ιωαννίνων, προβλήθηκαν σ’ επανάληψη: Η άφιξη της Σιδηράς Μεραρχίας και η Απονομή των μεταλλίων
21 Φεβρουαρίου :
(Ροζικλαίρ)
Η επάνοδος του Κωνσταντίνου ως εκπορθητής του Μπιζανίου
1 Μαρτίου :
(Αττικόν)
α) Η γιορτή για την επέτειο άλωσης του Μπιζανίου. Στην ταινία εμφανίζονταν: ο βασιλιάς, η βασίλισσα, ο πρωθυπουργός Λάμπρος με ολόκληρο το υπουργικό συμβούλιο, ο Μητροπολίτης με τους επι­σκόπους, όλοι οι αξιωματικοί ξηράς και ναυτικού Αθήνας και Πειραιά σε παράταξη, οι σωματάρχες Γεννάδης, Κουρέβελης, Γιαννακίτσας, Μομφερράτος, Καμπούρης, Νικολαΐδης κ.ά. [Οπερατέρ ο Λέστερ, ο οποίος – σύμφωνα με τη διαφήμιση του «Αττικόν» – αποδείχθηκε «αριστοτέχνης εις το έργον του»]
β) Η «Κουμπαρούλα», μια ταινία αφιερωμένη στη μόλις τεσσάρων ετών πριγκίπισσα Αικατερίνη, γνωστή και ως «κουμπαρούλα», καθώς ήταν βαφτιστικιά του ελληνικού στρατού: Πώς διασκεδάζει στο Βασιλικό κήπο, πώς πηγαίνει καβάλα με το γαϊδουράκι της κλπ.
4 Μαρτίου :
(Παλλάς)
«Η επιστράτευσις του 1915»
5 Μαρτίου :
(Απόλλων)
Προβλήθηκαν οι δύο ταινίες του «Αττικόν», καθώς – παρά το μεγάλο του μέγεθος – αυτό αδυνατούσε να χωρέσει «τόσας χιλιάδας Λαού, όσαι προσήλθον την παρελθούσαν Κυριακήν».
8 Μαρτίου :
(Αττικόν)
Η άφιξη του σιτοφορτίου με το ατμόπλοιο «Παντιάς Ράλλη», η εκφόρτωση, η μεταφορά και όλες οι λεπτομέρειες. [Ήταν το πρώτο πλοίο με τρόφιμα που έφτασε στον Πειραιά μετά τον αποκλεισμό των ελληνικών λιμανιών από τις δυνάμεις της Αντάντ ως μέσο πίεσης ύστερα από τη «μάχη της Αθήνας» το Νοέμβριο του1916)
25 Μαρτίου :
(Παλλάς)
Η τελετή της εθνικής γιορτής: όλοι οι επίσημοι, η γενική παρέλαση των βασιλικών αμαξών, του στρατού, η κίνηση του κόσμου στη Μητρόπολη και στους δρόμους.  [Οπερατέρ ο Λέστερ]. Σ’ ένα ρεσιτάλ προπαγάνδας, η εφημερίδα Νέα Ήμερα επαίνεσε τη «γοητεία» του βασιλιά, «της οποίας το μυστικόν μόνον ο Κινηματογράφος κατέχει και ημπορεί να μεταδώση εις χιλιάδας θεατάς ταυτοχρόνως», καθώς επίσης τη «μαγική ωραιότητα» και την «καταπλήσσουσα» λεπτομέρεια με την οποία παρουσιάζονταν η παρέλαση, οι θεατές κλπ.
27 Μαρτίου :
(Αττικόν)
«Πώς λειτουργούν τα συσσίτια μας» με επικεφαλής τη βασιλοπούλα, με το συνωστι­σμό των φτωχών, την παραλαβή και διανομή του φαγητού, το εστιατόριο, την υπηρε­σία των κυριών κλπ. - Η τελετή της 25 Μαρτίου με όλες τις λεπτομέρειες και τα απο­καλυπτήρια της προτομής του βασιλιά παρουσία της βασιλικής οικογένειας.  [Οπερατέρ ο Λέστερ]
3 Απριλίου :
(Αττικόν)
«Ταξείδιον από Πειραιώς εις Ιωάννινα» με τον Ισθμό της Κορίνθου, το λιμάνι των Πατρών, τη Λευκάδα, την Πρέβεζα, τα Ιωάννινα κλπ.
6 Απριλίου :
(Αττικόν)
«Ο Ενωτικός σιδηρόδρομος»: εγκαίνια έναρξης λειτουργίας ενώπιον του βασιλιά
31 Αυγούστου :
(Παλλάς)
Η ταινία των Νοεμβριανών

17 Σεπτεμβρίου :
(Παλλάς)
Η άφιξη του Βενιζέλου και της Τριανδρίας στη Θεσσαλονίκη: Πανζουρλισμός - Απο­θέωση - Στρατιωτικές παρελάσεις - Ο στρατός της Αμύνης - Χριστοδούλου, Ζυμβρα­κάκης κλπ.
25 Σεπτεμβρίου :
(Σπλέντιτ)
«Πατέ-Ζουρνάλ»: Η πυρκαγιά της Θεσσαλονίκης.
Η Εστία έγραψε για μια «εξαιρετικώς ενδιαφέρουσα διά τας Αθή­νας» ταινία, «πιστή απεικόνισις της πυρκαϊάς της πρώτης Μακεδονικής πόλεως»
11 Δεκεμβρίου:
(Ολύμπια)
Όλες οι ιστορικές ταινίες από το 1910, συμπεριλαμβανομένων των ταινιών των Νοεμ­βριανών γεγονότων, του αναθέματος κλπ.  
23 Δεκεμβρίου :
(Σπλέντιτ)
Ο Βενιζέλος στο Παρίσι και στο μέτωπο

Άλλες ταινίες επικαιρότητας του 1917 με απροσδιόριστη την ημερομηνία πρώτης προβολής:
-- Η γιορτή που διοργανώθηκε από το Μουσικό και Δραματικό Σύλλογο του Πειραιά στο ποδηλατοδρόμιο του Νέου Φαλήρου στις 23 Απριλίου. Η κινηματογράφηση έγινε από τον οίκο Πατέ.

-- Η ιστορική συνεδρίαση της Βουλής με την ορκομωσία του βασιλιά Αλέξανδρου στις 30 Μαΐου.

-- Το μεσημέρι της 12ης Ιουνίου, λίγες ώρες μετά την παράδοση των κλειδιών και παρουσία εισαγγελέα, ο Λέστερ κινηματογράφησε τις σοβαρότατες καταστροφές που είχαν προκληθεί στην έως τότε σφραγισμένη οικία του Ελευθερίου Βενιζέλου επί των οδών Λυκαβηττού και Πανεπιστημίου κατά τα γεγονότα των Νοεμβριανών.

-- Η επίσκεψη του βασιλιά Αλέξανδρου στα θύματα της πυρκαγιάς της Θεσσαλονίκης.

-- Η γιορτή στην Ακρόπολη ύστερα από πρωτοβουλία του Ελληνογαλλικού Συνδέσμου για την επέτειο της εισόδου σ’ αυτήν του στρατηγού Φαβιέρου επικεφαλής του ελληνικού τακτικού στρατού στις 30 Νοεμβρίου 1826.

Το 1918, διαφημίστηκε ιδιαίτερα η ταινία της νίκης του Σκρα, παραγωγή της «Σινέ-Οριάν», η οποία ξεκίνησε να προβάλλεται ταυτόχρονα και στους 8 μεγάλους κινηματογράφους της οδού Σταδίου από τις 19 Οκτωβρίου, προκειμένου να μπορέσουν όλοι να πα­ρακολουθήσουν την ταινία χωρίς να παρατηρηθεί συνωστισμός.

Στις 28 Ιανουαρίου, η «Άστυ Φιλμς» κινηματογράφησε με τρεις μηχανές το συλλαλητήριο, που πραγματοποιήθηκε στην οδό Σταδίου από οπαδούς του πρωθυπουργού Ελευθερίου Βενιζέλου (με την παρουσία και του ίδιου) εναντίον του στα­σιαστικού κινήματος, που είχε εκδηλωθεί τις προηγούμενες ημέρες στη Λαμία. Επίσης, από τις 26 Φε­βρουαρίου ξεκίνησε να προβάλλεται στο «Παλλάς» μια πανοραματική αναπαράσταση της Σμύρνης, όμως δεν γνωρίζουμε αν ήταν ελληνική ή ξένη παραγωγή.

Δυο ακόμη ταινίες επικαιρότητας του 1918 με απροσδιόριστη την ημερομηνία πρώτης προβολής:
-- Η άφιξη του Βενιζέλου στη Θεσσαλονίκη και τη Μακεδονία τον Αύγουστο του 1918.

-- Δίπρακτη πολεμική ταινία με ελληνικούς τίτλους, η οποία ενδεχομένως ενσωμάτωνε την πιο πάνω ταινία κι επιπλέον παρουσίαζε τη δράση και το θρίαμβο των ελληνικών όπλων στο μακεδονικό μέτωπο:
Η άφιξη του Βενιζέλου στο στρατόπεδο και οι ερωτήσεις του σε διάφορους στρατιώτες – Η ελληνική αεροπλοΐα και η αναχώρηση καταδιωκτικών αεροπλάνων – Αναχώρηση αεροπλάνου για την εναέρια φωτογράφηση – Κανονοστοιχία των 120 που βομβαρδίζει βουλγαρικά χαρακώματα – Ο οπτικός τηλέγραφος – Κατασκευή μιας γέφυρας – Οι στρατηγοί Παρασκευόπουλος, Ζυμβρακάκης και Νίδερ στις θέσεις τους με τα επιτελεία τους – Ο στρατηγός Φρανσαί Ντ’ Εσπεραί παραδίδει την ταινία του τάγματος της Λεγεώνας της τιμής στο στρατηγό Παρασκευόπουλο κλπ.

Η πιο σημαντική ταινία του 1919 ήταν η «Κατάληψις της Σμύρνης παρά του Ελληνικού Στρατού και Στόλου», που ξεκίνησε να προβάλλεται στο «Αττικόν» από τις 7 Ιουλίου. Η σχετική διαφήμιση στον τύπο προϊδέαζε για το περιεχόμενο: «Πανζουρλισμός εξ ενθουσιασμού - Ο Ελληνικός λαός και στρατός αδελφο­ποιούμενοι - Ο Ελληνικός στόλος προσκύνημα του λαού κ.λ.π.». Επιπλέον, προβάλλονταν πλάνα από την πυρπόληση του Αϊδινίου και την άφιξη του στρατηγού Παρασκευόπουλου στην Κωνσταντινούπολη.

Επίσης, η κινηματογραφική κάμερα έλαβε πλάνα από την Αγγλική Έκθεση του Ζαππείου – πιθανότερα από τα εγκαίνια της 6ης Οκτωβρίου, όπου παρευρέθηκαν ο βασιλιάς, το υπουργικό συμβούλιο και πολλοί επίσημοι.

Στα τέλη του 1919 γυρίστηκε μια ταινία-έκπληξη, που όμως θα προβαλλόταν στον κινηματογράφο «Αττικόν» από τις 13 Ιανουαρίου 1920 υπό τον τίτλο «Αι δοκιμαί του βενζινα­ρότρου "ΦΙΑΤ" εις Αθήνας». Τα συγκεκριμένα οχήματα εισήγαγε στην Ελλάδα ο Ιούλιος Μασσόνι το Δε­κέμβριο του 1919. Στις 13 του μηνός έγινε η πρώτη επίδειξη στην αντιπρο­σωπεία της Φίατ (Πανεπιστημίου 55). Οι πρώτες δοκιμές, που προφανώς κινη­ματογραφήθηκαν, πραγματοποιήθηκαν το μεσημέρι της 23ης Δεκεμβρίου στο Βοτανικό Κήπο (Δενδροκο­μικός Σταθμός) παρουσία του υπουργού Γεωργίας, Καφαντάρη, ενώ ακολούθησε και δεύτερη δοκιμή τρεις μέρες αργότερα στον Πύργο Βασιλίσσης (κτήμα Φ. Σερπιέρη) στην Αράχοβα.

Την ίδια χρονιά, μια ταινία του αθηναϊκού παραρτήματος της «Γκωμόν», που προβλήθηκε στα πλαίσια του «Gaumont Graphic No. 43», έδειχνε το βασιλιά Αλέξανδρο να επιθεωρεί τα ελληνικά στρατεύματα.

Το καλοκαίρι και το φθινόπωρο του 1919 βρέθηκε στην Ελλάδα ο ελληνοαμερικανός Pete Demas, πρόεδρος της «Minerva Amusement co.», μιας νεοσύστατης κινηματογραφικής εταιρίας με γραφεία σε Ελ­λάδα (Πανεπιστημίου 55, Αθήνα) και ΗΠΑ (319 5th Ave., Πίτσμπουργκ). Η εταιρία διαφήμιζε την πρόθεσή της να γυρίσει ταινίες μυθοπλασίας με Έλληνες ηθοποιούς, είδηση που έκανε στην κυριολεξία το γύρο του κόσμου! Τελικά, όλα δείχνουν ότι η μοναδική ταινία της «Minerva Amusement» ήταν η «Ελλάς επί της οθόνης», συνολικού μήκους 10.000 ποδών, χωρισμένη σε 8 μέρη και αποτελούμενη από 150 σκηνές. 

Μερικοί τίτλοι:
Έλληνες στο υπερωκεάνιο «Καναδάς» επιστρέφουν στην Ελλάδα - Γιορτή στο Βασιλικό κήπο υπέρ των τέκνων των μαχητών μας - Οι τραυματίες του Σκρα - Οι εύζωνες της Βασιλικής Φρουράς - Γυμνάσια τηλεγραφητών - Γυμνάσια σχολής χωροφυλακής - Η Τεγέα - Πανήγυρη Παλαιοεπισκοπής - Τρίπολη - Κάτοικοι, σκηνές, τοπία - Η Αθήνα από το Λυκαβηττό - Τραυματί­ες Αϊδινίου - Επάνοδος του Βενιζέλου από το Παρίσι - Η αποθεωτική υποδοχή - Το μεγάλο Συλ­λαλητήριο - Στο Φάληρο - Στο Σύνταγμα - Ο πανζουρλισμός - Ο Βενιζέλος αγορεύει - Το άνοιγ­μα της Βουλής - Κρήτες βουλευτές με βράκα - Τούρκος χότζας βουλευτής Μακεδονίας - Συλλα­λητήρια - Η 25 Μαρτίου και ο βασιλιάς Αλέξανδρος - Ο Ρέπουλης αγορεύει - Το Εμπειρίκιο άσυ­λο - Το άσυλο νηπίων - Η εορτή απολύσεως των κλάσεων 1912 και 1913 - Η Χίος, γενική άποψη του λιμένα - Σμύρνη - Καρά Μπουρνού - Το Γενή Καστράκι με την ελ­ληνική σημαία - Η προκυμαία - Άποψη από το λιμάνι - Το θωρηκτό «Λήμνος» και αντιτορπιλικά - Από το θωρηκτό «Λήμνος» - Γυμνάσια ναυτών - Αξιωματικοί - Τοπία Σμύρνης - Η έπαυλη του Βενιζέλου στο Μπουτζά, δωρεά από τους κατοίκους στον Μεγάλο Πατέρα - Η Αγία Φωτεινή - Το Χισσάρ Τζαμί - Ο στρατηγός Νίδερ - Ο φρούραρχος Καλομενόπουλος - Ο αρχιστράτηγος Παρασκευόπουλος με το επιτελείο του στο μέτωπο - Ο Βενιζέλος εκ του πλησίον κλπ.

Εξάλλου, διάφορα γεγονότα από τον Ιούνιο του 1917 και εντεύθεν περιελάμβανε η ταινία «Η Ελλάς εν Αμερική» της «Άστυ φιλμ», προφανώς κινηματογραφημένα από την ίδια την εταιρία, που προβλήθηκε στους Έλληνες της Νέας Υόρκης το Φεβρουάριο του 1920 (20-22 Φεβρουαρίου) και περιείχε τις ακόλουθες σκηνές:
1) Ορκωμοσία του βασιλιά Αλέξανδρου στη Βουλή
2) Η έναρξη της ελληνικής Βουλής υπό τον Βενιζέλο
3) Η επάνοδος του Βενιζέλου από το Παρίσι
4) Ο αρχιστράτηγος του ελληνικού στρατού Παρασκευόπουλος με το επιτελείο του
5) Η τελετή της Αγίας Βαρβάρας στο σύνταγμα του Πυροβολικού
6) Η γιορτή της 25ης Μαρτίου στην Αθήνα
7) Η γιορτή του Φαβιέρου επί της Ακροπόλεως
8) Γυμνάσια ελληνικών υποβρυχίων
9) Τα αγγλικά Χριστούγεννα στην Αθήνα
10) Η γιορτή στο Στάδιο και η παράδοση της σημαίας στη Μεραρχία Σερρών
11) Οι λόγοι των στρατηγών Μηλιώτη, Χριστοδούλου, ναυάρχου Κουντουριώτη κλπ.


Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου